Logo Syarikat Anda pada Baju: Cetak atau Sulam? Panduan untuk Memilih yang Terbaik

Click for english

Bila nak hias baju dengan logo atau rekaan syarikat, ada dua cara utama yang boleh dipilih: cetak baju atau sulaman. Walaupun kedua-dua cara boleh menghasilkan hasil yang berkualiti tinggi, proses untuk merekabentuk dan menyediakan logo untuk setiap cara adalah berbeza.

 

Image description
Image by [r/streetwearstartup] via [https://www.reddit.com/r/streetwearstartup/comments/8a21l0/embroidery_vs_screen_printing/]

 

Bila merekabentuk logo untuk cetak baju, kita cipta rekaan yang boleh dicetak pada kain baju. Proses ini melibatkan penciptaan fail digital rekaan yang boleh dihantar ke pencetak dan diterapkan pada baju menggunakan pelbagai teknik cetakan seperti cetak skrin atau cetak langsung-ke-pakaian.

Terima Pesanan → Sediakan Rekaan → Cetak Baju → Semak Kualiti → Bungkus
  1. Terima Pesanan: Terima pesanan dari pelanggan untuk baju cetak rekaan, termasuk butiran seperti rekaan, saiz, dan kuantiti.
  2. Sediakan Rekaan: Sediakan rekaan untuk dicetak dengan mencipta fail digital rekaan yang boleh dihantar ke pencetak.
  3. Cetak Baju: Cetak rekaan pada baju menggunakan teknik cetakan yang sesuai (contohnya, cetak skrin atau cetak langsung-ke-pakaian).
  4. Semak Kualiti: Semak baju cetak untuk kualiti bagi memastikan rekaan diterapkan dengan betul dan tiada cacat.

Sebaliknya, bila mendigitalkan logo untuk sulaman, kita perlu menukar rekaan menjadi format yang mesin sulaman boleh baca dan gunakan untuk menjahit rekaan secara langsung ke dalam kain pakaian atau barang lain. Mesin sulaman tidak dapat membaca jenis fail yang sama seperti komputer kita, jadi kita perlu mendigitalkan logo dengan cara yang mesin boleh faham sebelum mereka dapat menjalankan tugas mereka. Dari perspektif digitizer, biasanya ini bermakna mengambil fail JPG atau PNG logo atau seni syarikat pelanggan dan menukarkannya menjadi fail sulaman.

Terima Pesanan → Digitalisasi Rekaan → Sulam Pakaian → Semak Kualiti → Bungkus dan Hantar
  1. Terima Pesanan: Terima pesanan dari pelanggan untuk pakaian sulaman, termasuk butiran seperti rekaan, saiz, dan kuantiti.
  2. Digitalisasi Rekaan: Digitalisasikan rekaan dengan menukarkannya menjadi format yang mesin sulaman boleh baca dan gunakan untuk menjahit rekaan secara langsung ke dalam kain pakaian atau barang lain.
  3. Sulam Pakaian: Sulam rekaan pada pakaian menggunakan mesin sulaman.
  4. Semak Kualiti: Semak pakaian sulaman untuk kualiti bagi memastikan rekaan diterapkan dengan betul dan tiada cacat.
  5. Bungkus dan Hantar: Bungkus pakaian sulaman dan hantarkan kepada pelanggan atau serahkan secara langsung jika pelanggan mengambilnya sendiri.

Kedua-dua cara ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Cetak baju membolehkan rekaan yang lebih terperinci dan berwarna-warni, sementara sulaman memberikan hasil yang lebih profesional dan tahan lama. Pada akhirnya, pilihan antara kedua-dua cara akan bergantung pada keperluan dan pilihan anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *